Raitiolinjoja alettiin Helsingissä rakentaa vuonna 1890. Säännöllinen raitioliikenne alkoi vuonna 1891. Rataverkon pituudeksi tuli 8,5 kilometriä. Raiteisto oli aluksi yksisuuntainen, eikä pysäkkejä ollut, vaan vaunuun saattoi nousta reitin varrelta. Aluksi ratikat olivat hevosvetoisia ja linjoja oli kaksi: Töölö-Kauppatori-Kaivopuisto ja Sörnäinen-Kauppatori-Lapinlahti. Kaupungin kasvaessa raitiotieverkko laajeni. Hevosvetoisen linjaston laajentaminen ei ollut kannattavaa, joten vuonna 1900 voimanlähteeksi otettiin sähkö. Siitä lähtien ratikkamallit ovat vaihtuneet ja linjastot kehittyneet, mutta ratikka on pysynyt rakastettuna Helsingin symbolina.
Helsinkikuvia.fi-palvelusta löytyy hakusanalla ”raitiovaunu” yli tuhat kuvaa, joissa ratikka on joko pääosassa tai pilkistää taustalta. Varhaisimmat ratikkakuvat ovat 1890-luvun alusta.
Raitiovaunu, sisäkuva.
Raitiovaunu Kaisaniemenkadulla.
Raitiovaunu 6 Hämeentiellä
Raitiovaunu lastentarhan pihalla Malmilla.
Kauppatori-Sörnäinen -linjan raitiovaunu perävaunuineen päätepysäkillä kaupunginportilla Itäisellä Viertotiellä (nyk. Hämeentie)
Kulosaaren puusillan käyttöönotto 1919.
Raitiotieyhtiön huoltomiehiä aurauskaluston edessä Töölön varikolla
Raitiovaunu Nordenskiöldinkadulla (?) kulkutautisairaalan luona.
Raitiovaunu Töölön varikkohallin edustalla.
Ensimmäinen raitiovaunu Pasilassa 16.9.1928
Kiskoilta suistunut raitiovaunu Itäisellä Heikinkadulla (nyk. Mannerheimintie).
Helsingin Raitiotie - ja Omnibus Oy:n Kummer - raitiovaunu.
Raitiovaunu Hippodromin edustalla Läntisellä Viertotiellä (nyk. Mannerheimintie 19)
Raitiovaunuja Mechelininkadulla
Raitiovaunun rahastajia, Hgin Raitiotie- ja Omnibus-Osakeyhtiö.
Sähkötalo, Kampinkuja 2. Arkkitehti Alvar Aalto, 1973.
Mikonkatu 13 ja 15. Keskellä Kaisaniemenkatu
Pasilan asema, Ratapihantie 6. Taustalla Länsi-Pasilan rakennus.
Pasilan silta asema-aukiolle päin kuvattuna
Viides linja 8 - Porthaninkatu 11 puutalon purkutyömaa
Metallimusiikkifani
Linjojen korjausta Kustaa Vaasan tiellä
Raitiovaunupysäkki Kauppatorilla koronapandemian aiheuttamien poikkeusolojen aikana
Rakennuksen purkutöitä Kaarlenkadun ja Franzeninkadun kulmassa, Kaarlenkatu 7. Vuonna 1988 valmistuneessa rakennuksessa toimi aiemmin hotelli Fenno, ja viimeiseksi vastaanottokeskus
Fleminginkatu 26. Ihmisiä Fleminginkadun raitiovaunupysäkillä
Ns. Kurvin kulma, Helsinginkadun ja Hämeentien risteys, raitiovaunupysäkki.