Raitiolinjoja alettiin Helsingissä rakentaa vuonna 1890. Säännöllinen raitioliikenne alkoi vuonna 1891. Rataverkon pituudeksi tuli 8,5 kilometriä. Raiteisto oli aluksi yksisuuntainen, eikä pysäkkejä ollut, vaan vaunuun saattoi nousta reitin varrelta. Aluksi ratikat olivat hevosvetoisia ja linjoja oli kaksi: Töölö-Kauppatori-Kaivopuisto ja Sörnäinen-Kauppatori-Lapinlahti. Kaupungin kasvaessa raitiotieverkko laajeni. Hevosvetoisen linjaston laajentaminen ei ollut kannattavaa, joten vuonna 1900 voimanlähteeksi otettiin sähkö. Siitä lähtien ratikkamallit ovat vaihtuneet ja linjastot kehittyneet, mutta ratikka on pysynyt rakastettuna Helsingin symbolina.
Helsinkikuvia.fi-palvelusta löytyy hakusanalla ”raitiovaunu” yli tuhat kuvaa, joissa ratikka on joko pääosassa tai pilkistää taustalta. Varhaisimmat ratikkakuvat ovat 1890-luvun alusta.
Raitiovaunu, sisäkuva.
Raitiovaunu Kaisaniemenkadulla
Raitiovaunu 6 Hämeentiellä
Raitiovaunu lastentarhan pihalla Malmilla
Kauppatori-Sörnäinen -linjan raitiovaunu perävaunuineen päätepysäkillä kaupunginportilla Itäisellä Viertotiellä (nyk. Hämeentie).
Kulosaaren puusillan käyttöönotto 1919
Raitiotieyhtiön huoltomiehiä aurauskaluston edessä Töölön varikolla
Raitiovaunu Nordenskiöldinkadulla (?) kulkutautisairaalan luona
Raitiovaunu Töölön varikkohallin edustalla
Ensimmäinen raitiovaunu Pasilassa 9
Kiskoilta suistunut raitiovaunu Itäisellä Heikinkadulla (nykyinen Mannerheimintie).
Helsingin Raitiotie - ja Omnibus Oy:n Kummer - raitiovaunu
Raitiovaunu Hippodromin edustalla Läntisellä Viertotiellä (nyk. Mannerheimintie 19).
Raitiovaunuja Mechelininkadulla
Raitiovaunun rahastajia, Hgin Raitiotie- ja Omnibus-Osakeyhtiö
Viides linja 8 - Porthaninkatu 11 puutalon purkutyömaa
Metallimusiikkifani
Linjojen korjausta Kustaa Vaasan tiellä
Raitiovaunupysäkki Kauppatorilla koronapandemian aiheuttamien poikkeusolojen aikana
Rakennuksen purkutöitä Kaarlenkadun ja Franzeninkadun kulmassa, Kaarlenkatu 7
Fleminginkatu 26
Helsinginkadun ja Hämeentien risteys, ns. Kurvin kulma.
Jätkäsaaren dokumentointi
Helsinkiphotos uses cookies
This website uses required cookies to ensure the basic functionality and performance. In addition, we use targeting cookies to improve the user experience, perform analytics and display personalised content.
Cookie settings
The cookies used on the website have been classified according to their intended use. Below, you can read about the various categories and accept or reject the use of cookies.
Matomo
Matomo Analytics software is being used to follow and improve the website to better attend to user's needs.